ایندیزاین 2017 - indesign 2017

از اون جایی که شرکت عظیم (و بعضا بیشعور!) ادوبی در نسخه جدید نرم افزار هایش مثل سایت هاش داره زبان فارسی و کلا زبان های راست چین رو نادیده میگیره، در نسخه جدید نرم افزار هایی پر استفاده ای مثل indesign و فتوشاپ گزینه های راست چین و چپ چین رو حذف کرده و بصورت پیش فرض هم فارسی رو ساپورت نمیکنن.

در دوره ی ویژگی های جدید فتوشاپ سی سی نسخه 2017 که قبلا اماده کرده بودم و کاملا هم رایگان هست، شما میتونید این قابلیت ها رو در فتوشاپ سی سی 2017 برگردونید و دوباره استفاده کنید ولی در ایندیزاین متاسفانه چنین قابلیت وجود نداره و مثل اینکه کاملا حذفش کردن (یا من تا الان ندیدم)

یکی دوماه پیش که من نصبش کردم هر کاری کردم نتونستم راستچین بنویسم و چون کار ضروری و عجله ای داشتم دیگه وقتم رو روش نگذاشتم و برگشتم به نسخه قبل که قابلیت راست چین چپ چین رو داشت.

اما امروز که با توجه به مشکلات عجیب غریبی که برای ویندوزم پیش اومده بود و حرکات عجیبی از خودش نشون میداد تصمیم گرفتم ویندوز رو عوض کنم و گفتم که بزار یکبار دیگه امتحان کنم ببینم راهی وجود داره یا نه.

بعد از نصب یک پنجره مبنی بر قبول توافقنامه نشون داده میشه که مثل روال گذشته در نصب کننده های نسخه های قدیمی گفتم بزار زبانش رو بر روی English یدعم العربیه قرار بدم شاید این گزینه ها برگشتن.

بعد از اجرا یکراست یکی از کارهام رو داخلش باز کردم ودیدم بدرستی داره زبان فارسی رو نشون میده و میتونم ویرایش هم بکنم( کاری که باز کردم در نسخه قبلی ایندیزاین که قابلیت rtl رو داشت ذخیره کرده بودم!)


اما الان گفتم خوب بزار یک فایل جدید باز کنیم ببینیم هنوز کار میکنه یا نه

بعد از اون ابزار تایپ رو انتخاب کردم و فونت نازنین رو هم انتخاب کردم و نوشتم «سلام»، و اون هم برام نوشت «م‌ا‌ل‌س»!!

همونجا بود که دوباره توهینی رو نثار این شرکت معظم کردم و یادم اومد که این rtl نداشت و چک که کردم دیدم هنوز هم نداره.

با خودم گفتم چطور در اون کاری که باز کردم بدرستی نمایش داده میشد که بعد از جستجوی زیاد به این راه حل برای این مشکل رسیدم.


مراحل تایپ فارسی و راست چین در ایندیزاین 2017:

برای تایپ فارسی به ترتیب مراحل زیر رو طی کنید

1- با کلید های Ctrl+K وارد تنظیمات ایندیزاین بشوید و در لیست سمت چپ گزینه مورد نظر رو مانند عکس زیر انتخاب کنید

افزودن قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی indesign 2017

افزودن پشتیبانی از زبان فارسی به ایندیزاین 2017


همونطور که در توضیحات زیر عکس می بینید با اینکار ایندیزاین دیگه جملات و کلمات فارسی رو بدرستی نمایش میده ( دیگه درست مینویسه «سلام» )

اما اگر تایپ کنید می بینید که در سمت چپ می نویسه


خوب برای اینکه در سمت راست بنویسم تنها راهی که داریم اینه که به ایندیزاین بگیم، با ایجاد هر نوشته جدید با استفاده از ابزار تایپ حالت اون رو بر روی راستچین قرار بده


2- برای اینکار در قسمت پنل ها مورد پاراگراف استایل رو انتخاب کنید تا پنل اون نمایش داده بشه (اگر نمی بینیدش از منوی ویندوز و قسمت type میتونید بهش دسترسی داشته باشید)


قابلیت راست چین در ایندیزاین 2017

افزودن قابلیت راست چین در ایندیزاین 2017 - شماره 1


3- بعد دوبار بر روی basic paragraph کیلیک کنید که پنجره جدیدی باز بشه و تنظیمات رو مانند من انجام بدید و دیگه تموم! (البته من بر روی راست چین کشیده قرار دادم و اگر شما میخواید بر روی راست چین معمولی قرار بدید گزینه right رو از لیست انتخاب کنید.)


قابلیت راست چین در ایندیزاین 2017 - شماره 2

افزودن قابلیت راست چین در ایندیزاین 2017 - شماره 2




نکات:

1- در مرحله 3 در لیست گزینه های سمت چپ، مورد basic character formats رو انتخاب کنید و فونت و سایز فونت مورد استفاده در تمام پروژه هاتون رو اونجا بهش معرفی کنید.

2- بعد از انجام نکته 1 و تایید این پنجره، فایل خالی رو به عنوان یک الگو یا template ذخیره کنید که برای پروژه های بعدیتون فقط یک کپی از این فایل در فولدر پروژه مورد نظرتون بندازید و شروع به طراحی کنید(دیگه تنظیمات رو از اول انجام ندید!!)



تمام

لطفا جایی خواستید قرار بدید با ذکر منبع قرار بدید.

دوم اینکه اگر کسی راه بهتری داره لطفا در بخش نظرات بنویسه که هم من یاد بگیرم و هم این پست رو بروز کنم تا دیگران هم یاد بگیرن!


شاد باشید :)