محسن چاوشی


امروز بعد از لذت فراوانی که از موزیک تازه منتشر شده چاوشی «گلدون» بردم، تصمیم گرفتم یک سری نکات رو در موردش بگم که هیچکس به اون اشاره ای نداشته.

قبل از اون من یک شخص کاملا منطقی هستم و برای هر چیزی که میگم، تحقیق، دلیل و چیزهایی که خوندم و ... دارم و این یک نظر کاملا شخصی در مورد تنها و بهترین خواننده نسل جوانی هست که من دیدم و در نتیجه این یک متن کاملا شخصی و از دید من هست.

خوب بگذریم


در مورد زندگی نامه محسن چاوشی کاری نداریم اما اسم کاملش «محسن چاوشی حسینی» هست


من از همون روز های اولی که محسن چاوشی اومد، واقعا از صداش خوشم اومد و تا به امروز هم دارم موزیک هاش رو دنبال میکنم.

اما این دلیلی نیست مبنی بر اینکه من از تمام ترک هایی که خونده خوشم اومده و شاید من کلا از 40 درصد ترک هایی که خونده خوشم اومده و همون 40 درصد رو خیلی زیاد گوش دادم و میدم

یادمه محسن یگانه و چاوشی با هم شروع به کار کردن (یا من شنیدم) و اون موقع خیلی برام جالب بود که همه محسن ها دارن خواننده میشن! :)

اما ابتدا ترک هایی که به همراه محسن یگانه خونده بود من رو تحت تاثیر قرار داد که حالا شاخص ترینش که یادمه "تیغو میکشم رو رگ هام" بود که با چند تا خواننده با محسن چاوشی خوندن که بهترینش همراه محسن یگانه بود


همون زمان که چاوشی به یک محبوبیت نسبی رسیده بود، افرادی مثل محمد یاوری سعی کردن مثل چاوشی بخونن و صدای خش دار داشت باشن اما به تنها و مهم ترین نکته ای که بود توجه نکردن و اون این بود که صدای چاوشی واقعا خش دار بود و بقیه سعی میکردن مقدار کم خشی که در صداشون بود رو با دستگاه و ... درست کنن.

یک نفر دیگه هم که صدای خش دار و یونیکی داره کسی نیست جز سیاوش قمیشی که یادمه در یک برنامه زنده (یا اینکه جایی خوندم (یادم نیست :) )  ) ازش پرسیدن "میگن محسن چاوشی پسر شماست که جواب قمیشی خیر بود و سوال بعدی گفتن که "محسن چاوشی میخواد مثل شما بخونه" و قمیشی جواب جالبی داد "اینکه کسی رو به اعتبار و مثل یکنفر دیگه بشناسن، باعث بوجود اومدن اعتبار و افتخار برای اون فرد نباید باشه و باید سعی کنه با سبک خاص خودش بخونه"

خوب بگذریم از این تاریخچه ها

همونطور اومد و اومد و محسن چاوشی هم صداش پخته تر شد و هم انتخاب اشعارش بهتر شد تا جایی که الان میبینید با زدن اسمش روی یک فیلم یا خواندن ترانه یک فیلم باعث فروش چندین برابری اون میشه!

این موفقیت خیلی بزرگی برای محسن چاوشی هست و هر کس دوست داره چنین کاری رو انجام بده، که با قرار دادن و یا اومدن اسمت در جایی به اون اعتبار ببخشه


محسن چاوشی


اما نکاتی که توجه من رو توی این سال ها به خودش جلب کرد بسیار جالبه و اونا در مورد سیستمی هست که محسن چاوشی علاوه بر صدای خاصش و انتخاب اشعارش، انجام داد تا محبوبیت بسیار بیشتری رو بدست بیاره

  1. در کتاب های روان شناسی نوشتن که، اگر یک چیز خاص دارید و اون رو از دید مردم مخفی کنید، مردم تمایل بیشتری دارن تا اون رو ببینن و یا اینکه بعد از مدتی که کاری انجام دادید بهتره که کمی عقب بنشینید تا مردم جای خالی شما رو حس کنن و با بازگشتتون محبوبیت دوچندانی بدست میارید
  2. در مورد نکته 1 دقیقا محسن چاوشی چون صدای خاصی داره ملت بسیار دوست دارن، زنده در یک کنسرت براشون بخونه و طی این سال ها حتی تعداد صفر کنسرت هم برگزار نکرده و به این محبوبیت رسیده
  3. ممکن هست محسن چاوشی یک فرد کم رو و درونگرا باشه، که نتونه در جلوی جمعیت زیادی بخونه که کاملا طبیعی هست (چون خود من هم درونگرا هستم) 
  4. موفقیت محسن چاوشی در نوع خواندن اشعارش فقط و فقط به این دلیله که از ته دلش و برای خودش داره میخونه و نه برای هیچکس، یعنی این غمی که در صدای چاوشی می بینید فقط به خاطر این هست که دلش غمگینه، در صورتی که دیگر خوانندگان (اکثرا) به دلایلی مثل مشهور شدن، پول، اعتبار و... میخونن
  5. تکنیک جالبی که محسن چاوشی اجرا میکنه و بقیه خوانندگان حتی توجه ای به اون نمیکنن اینه که اون داره ترانه هاش رو با خاطرات مردم پیوند میزنه، اگر برید و چک کنید روش کارش به این صورت هست که در ایام خاص که یک مراسم و یا اتفاقی افتاده محسن چاوشی ترانه هاش رو منتشر میکنه
  6. به عنوان مثال برای مورد 5 میشه به برقصآ در روزهای نزدیک اعلام نتایج ریاست جمهور 92، ترانه های که برای ایام فاطمیه و امام حسین (ع) ریلیز شد، البوم اخرش یعنی امیر بی گزند(که به خدا اشاره داره) که در نزدیکی ماه مبارک رمضان(که باز به خدا اشاره داره) منتشر شد و موارد زیادی که الان حضور ذهن ندارم ولی در صورت برسی بیشتر، صحت حرف من کاملا نمایان میشه
  7. استفاده از اشعار شاعران بزرگ معاصر که هم افراد مسن و هم نسل جدید با ان آشنا و حتی در کتاب های درسی نیز در مورد آن ها نوشته شده است
  8. در مورد صدای چاوشی، مثالی که من برای دوستام میزنم به این صورت هست که شما یک فیلتر خش دار رو در سطح 1 قرار بدید و صدای نرم و یک صدای کلفت رو هم در نظر بگیرید، محسن چاوشی براحتی بین صدای نرم و کلفتش سوئیچ میکنه و هر دو اونا از اون فیلتر صدای خش دار رد میشن
اینا مواردی هستن که الان و در این ساعت به ذهنم میرسه و خیلی وقته که میخواستم بنویسمشون
اما مهمتر از همه اینا، شخصیت محسن چاوشی هست که از حاشیه ها کاملا دور هست و خودش رو هم دور نگه میداره و با متانت و صبر پاسخ خیلی حرف ها، حتی توهین ها رو میده که حتی به منتقدینش هم توهین نشه!
از اون مهمتر پشتکار محسن چاوشی هست که برای من همیشه جالب و قابل تحسین بوده.

امیدوارم همیشه موفق باشه و هر روز بهتر از دیروزش باشه)


پوستر شهرزاد

(در بالا هم پوستری برای سریال محبوب شهرزاد طراحی کردم رو قرار دادم که کیفیت فول اچ دیش رو میتونید از با کلیک بر روی خود عکس دانلود کنید.)