نسخه جدید اندروید در راه است. اندروید ۵ با نام Loliipop یا آبنبات چوبی به زودی بر روی برخی گوشی های مبتنی بر این پلتفرم در دسترس است. به این نسخه و همینطور نسخه ۸ از iOS امکانات تازه ای اضافه نسبت به نسخه های قبلشان اضافه شده. توسعه دهندگان هر دو نسخه سعی کرده اند امکانات کاربردی جدید به پلتفرم های خود اضافه کرده یا قابلیت های پیشین را بهبود دهند.

در نسخه جدید اندروید زبان طراحی جدید گوگل جایگزین شده است. همچنین امکانات امنیتی، باتری و کنترل دوربین نیز بهبود یافته اند. مواردی که کاربران اندروید را خوشحال تر می کند.

۱- کاربر مهمان

1-Guest-mode-for-comfortable-device-sharing

اپل در آیپد و آیفون روی امکانات شخصی سازی و به اشتراک گذاری بیشتر از قبل تمرکز کرده است. این مساله البته برای موبایل و تبلت بسیار ضروری است. اما ممکن است نیاز باشد یک ابزار برای چند نفر در یک خانواده مورد استفاده قرار گیرد. و گوگل این را به خوبی درک کرده. بنابراین شما می توانید تبلت یا موبایل اندرویدی مجهز به آبنبات چوبی خود را به راحتی برای بازی به فرزندتان بدهید و نگران این نباشید که به اشتباه ایمیلی برای کسی فرستاده شود و یا با موبایلتان به اشتباه با کسی تماس گرفته شود.

در مقابل اپل بیشتر روی قابلیت های اشتراک گذاری مجازی کار کرده. قابلیت FamilySharing اجازه می دهد تصاویر، ویدئوها، موزیک ها، کتاب ها و … به راحتی بین ابزارهای مورد نظر به اشتراک گذاشته شوند.

۲- باتری

2-Battery-saving-features

در اندروید ۵ گوگل امکاناتی برای بهبود مصرف باتری قرار داده که تا ۹۰ دقیقه به عمر باتری می افزاید. البته این ۹۰ دقیقه به واسطه قطع کردن کانکشن ها، کاهش انیمیشن ها، قطع ویبره و موارد مشابه دیگر به دست می آید. به علاوه مصرف انرژی نیز در این نسخه به لطف پروژه Volta که گوگل به انجام رسانده بهبود یافته است. در آزمایشی که به این منظور انجام شده باتری نکسوس فایوی که مجهز به آبنبات چوبی بود یک ساعت و ۱۵ دقیقه بیشتر از نکسوس فایوی که مجهز به کیت کت بود دوام آورده است.

۳- قفل هوشمند برای بهبود امنیت

3-Smart-Lock-for-enhanced-security

اندروید تنها سیستم عاملی است که اجازه می دهد امکانات امنیتی را با اتصال به یک ابزار اندرویدی دیگر بهبود ببخشید. کاربران اندروید محدودیت ۵ ابزار برای یک حساب کابری را ندارند و می توانند از یک مکانیسم مشخص (رمز عبور، پترن و حتی شناسایی چهره) برای باز کردن تمامی ابزارهای خود استفاده کنند. 
در مقابل اما iOS اجازه می دهد با کمک رمز ۴ رقمی یا کارکترهای بیشتر و البته سنسور اثر انگشت به ابزار خود دسترسی داشته باشید.

۴- پشتیبانی از USB

4-USB-mass-storage-support

از زمانی که اولین آیفون معرفی شده ۷ سال می گذرد. اما هنوز به هنگام اتصال آن به یک کامپیوتر ویندوزی در بهترین حالت تنها می توان به تصاویر دسترسی داشت. در مقابل یک ابزار اندرویدی دسترسی کامل به حافظه را با اتصال از طریق USB به شما می دهد. به نوعی می توان از یک موبایل یا تبلت اندرویدی به عنوان یک حافظه همراه نیز استفاده کرد، هر چند که در مقام رقابت این مساله از لحاظ امنیتی چندان خوشایند نیست. اما به هر حال دسترسی به اطلاعات آیفون نیز از طریق آی تونز ممکن است. همچنین می توان حافظه بسیاری از موبایل های اندرویدی را با کمک کارت حافظه افزایش داد در حالی که این امکان در آیفون کماکان وجود ندارد.

۵- مدیریت بهتر اپلیکیشن ها

5-Application-management--amp-app-hiding

بر روی یک ابزار مجهز به iOS -در صورتی که جیلبرک نشده باشد- تمام کاری که می توانید پس از نصب یک اپلیکیشن انجام دهید به باز کردن، بستن و یا پوشه بندی اپ ها محدود می شود. در مقابل در اندروید می توانید کارهای بیشتری نیز انجام دهید. شما می توانید اپلیکیشن را به طور کامل از روی گوشی پاک کنید یا به راحتی از طریق خود گوشی یا تبلت به نسخه قبل برگردید تا چنانچه بخاطر به روز رسانی دچار کرش های متوالی می شود از شر نسخه تازه خلاص شوید. همچنین این امکان وجود دارد که برای باز کردن هر فایل، اپلیکیشنی را به عنوان اپلیکیشن پیش فرض انتخاب کنید. برای مثال برای باز کردن لینک ها در اپلیکیشن های دیگر، در iOS تنها سافاری را دارید، اما در اندروید مجبور به استفاده از کروم یا مرورگر دیگری نیستید.

۶- پشتیبانی کامل از NFC

6-Complete-NFC-support

اندروید، ویندوز فون و حتی سیستم عامل بلک بری اجازه می دهند به طول کامل از امکاناتی که به واسطه NFC در این ابزارها وجود دارد استفاده کنند. اما اپل با وجود قرار دادن این چیپ در آیفون های جدیدش، آنها را تنها به سیستم پرداخت اختصاصی خود Apple Pay محدود کرده است. 
در اندروید می توان با کمک NFC از امکانات متعددی که به واسطه ارتباط با تگ های ان اف سی برنامه ریزی شده وجود دارد استفاده کرد.

۷- نصب اپلیکیشن ها از همه جا

7-Install-apps-from-the-World-Wide-Web

در اندروید شما آزادید که اپلیکیشن ها را از هر جا که بخواهید بر روی موبایل یا تبلت خود نصب کنید. البته این مساله ممکن است از نظر متخصصان امنیت تا حدی قابل نکوهش باشد. نصب اپلیکیشن های جانبی از منابع نامطمئن می تواند به ابزار و امنیت شما صدمه بزند. اما به هر حال این قابلیت می تواند در مقایسه با محدودیت هایی که در این زمینه در ابزارهای مبتنی بر iOS در نظر گرفته شده برای بسیاری کاربران برتری داشته باشد. اپل اکوسیستم خود در زمینه نصب اپلیکیشن ها را به آی تونز خود محدود کرده. هر چند که فروشگاه های جانبی دیگری نیز در این زمینه ظهور کرده اند اما در مقایسه باز هم امکان نصب مستقیم فایل های اجرایی برای نصب اپ، روی iOS وجود ندارد.

۸- امکانات اختصاصی عکاسی

8-Advanced-photography-features

همانطور که در روزهای گذشته نیز اشاره شد، گوگل امکان ثبت و ذخیره تصاویر با فرمت خام را در نسخه جدید سیستم عامل موبایلی خود فراهم کرده. کنترل تنظیمات مربوط به سنسور، لنز، فلاش و .. برای تک تک تصاویر در اندروید آبنبات چوبی ممکن شده. همچنین در کنار امکانات بیشتر برای ضبط ویدئو، امکان پخش ویدئوهای ۴K نیز در این نسخه گنجانده شده. در مقابل، iOS 8 به کاربرانش دسترسی های مشخص و تعیین شده ای برای استفاده از موبایل داده است. امکاناتی که برای کاربران عادی مناسب و کافی هستند. اما اگر امکانات حرفه ای تری از عکاسی با موبایل را انتظار دارید، اندروید حداقل فعلا برای شما گزینه بهتری است.