با تعهد نامه اپل به طبیعت چقدر آشنایی دارید؟ بسیاری از طرفداران اپل این شرکت را بخاطر توجه دقیق به همه جنبه های ساخت محصولاتش میستایند و بسیاری هم این اصل را قبول ندارند. تعهد نامه رسمی اپل به طبیعت از جمله اصولی است که اگرچه اپل به تنهایی از سال 1998 به آن پایبند بوده، اما هیچگاه آن را تبلیغ نکرده و بسیاری نیز از آن بی خبرند. به بررسی دقیق این تعهدنامه و تاثیر آن در تولیدات امروزی این شرکت داریم. 

اپل از سال 1998 بعنوان شرکتی که قصد داشت محصولاتی را با صداقت تمام و برای مصرف کننده نرمال آمریکایی تولید کند یک تعهد نامه به دولت و مردم آمریکا مبنی بر استفاده از مواد اولیه مرغوب و کاملا قابل بازیافت ارائه کرد. این شرکت بعنوان تنها شرکتی که چنین تعهدی را با دستان خود امضا کرد تصمیم گرفت که کلیه محصولات خود را ضمن مطابق سازی با اصول مصرف انرژی بهینه، کاملا سلامت تولید و به دست کاربر برساند. این اصل بدین معناست که اپل همواره سعی خواهد کرد محصولات خود را با چرخه طبیعت همراه کند. بطور حتم برخی از شما با چنین صحنه ای مانند زیر روبرو شده اید. سیم های تولیدی اپل که شامل سیم های هدفون و کابل اتصال یو اس بی میشوند بصورت خودکار پس از 4 سال از تاریخ تولید به تدریج در هوای عادی شروع به تجزیه میکنند. اما این به علت کیفیت پایین محصولات نیست. بلکه تعهدی است که اپل بدان پایبند است.

 

محصولات اپل از تاریخ رونمایی تا 4 سال دارای پشتیبانی فنی و نرم افزاری هستند. پس از این 4 سال هم این محصولات بخوبی کار خواهند کرد اما از نظر اپل از چرخه خارج شده اند، لذا اپل بعنوان بخشی از این تعهدنامه استفاده از برخی عنصر ها که در طبیعت قابل بازگردانی نیستند را در محصولات خود ممنوع کرده. یکی از این عناصر که در زیر هم مشاهده میکنید ترکیب PVC یا همان پلاستیک صنعتی است که به وفور در همه محصولات برند های دیگر همچون سامسونگ بکار میرود. نبود این ترکیب در کابل های توالید اپل سبب رخدادن حوادثی چون بوجود آمدن تصویر بالا میشود. اپل اعتقاد دارد محصولاتش در هر کجای دنیا که باشند باید پس از اتمام دوره پشتبابی حتی الامکان بدون دخالت شخص کاربر به طبیعت بازگردد. علاوه بر پی وی سی عناصر مخرب آرسنیک و سرب سنگین هم توسط اپل ممنوع شده.

علاوه بر این اپل در تولید مک های خود که همان کامپیوتر های رومیزی این شرکت هستند همواره سعی در کاهش مصرف برق و افزایش راندمان مصرف بوده. این کاهش در تصویر زیر در طی سال های 1998 تا امروز بخوبی مشهود است.

اپل محصولات تخریب شده یا خراب را که به فروشگاه بازگردانده میشوند و یا امکان تعمیر آنها وجود ندارد را حتی الامکان از کاربر میگیرد و به آنها محصولات Refurbished را ارئه میدهد. این محصولات خراب شده نیز پس از دریافت شدن از کاربر پیش از ورود به زباله دانی، ابتدا مجددا مطابق شکل زیر در یک مرکز مجهز در کالیفرنیا، از هم جدا و به یخش های سازنده اش تجزیه میشود. سپس به چرخه طبیعت باز میگردد.

در تصویر بالای این مطلب هم یک نیروگاه برق خورشیدی را مشاهده میکنید که برق بخشی از یکی از کارخانه های اپل در چین را در طول روز تامین میکند.