هر کس از مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای محبوب خود استفاده می‌کند و کمتر پیش می‌آید که به فکر تغییر این نرم‌افزارها بیافتد مگر اینکه جایگزین بهتری با قابلیت‌های بهتر برای آنها بیابد یا اینکه نرم‌افزار مربوطه رایگان نباشد و شخص هم توانایی مالی کافی برای ارتقای آن را نداشته باشد (به هر حال، نرم‌افزار رایگان از نرم‌افزار قفل‌شکسته بهتر است). اما این جایگزین‌ها را چطور می‌توان پیدا کرد؟ راه‌های زیادی برای اینکار وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

امروز می‌خواهیم سایتی را معرفی کنیم که قابلیت جستجوی نرم‌افزارهای جایگزین را برای ما فراهم می‌کند. برای مثال، فرض کنید که قبلاً از نرم‌افزارWinamp برای پخش حرفه ای موزیک های خود استفاده می‌کردید ولی از قابلیت‌های آن راضی نیستید ( و همونطور که میدونید دیگه از طرف سایت سازنده که AOL باشه ساپورت نمیشه و عمرش تموم شده) و می‌خواهید دنبال جایگزین مناسبی برای آن بگردید. جستجو در اینترنت با کلیدواژه‌های مربوطه، شما را با گزینه‌های متعددی روبرو می‌کند که هر یک ادعا دارند بهترین قابلیت‌ها را دارند و انتخاب کردن از بین آنها واقعاً سخت و تقریباً کورکورانه است.

سایت AlternativeTo این امکان را به شما می‌دهد که به سادگی به جستجوی نرم‌افزار دلخواه خود بپردازید. کافی است نام نرم‌افزاری که دنبال جایگزینی برای آن می‌گردید (برای مثال: winamp که عمرش رو داد به شما :D) را در جعبه جستجوی این سایت وارد کنید و دکمه جستجو را فشار دهید. این سایت، فهرستی از نرم‌افزارها را به شما ارائه می‌دهد که هدف مشابهی با نرم‌افزار winamp دارند و بر اساس میزان محبوبیت آنها در شبکه‌های اجتماعی مرتب شده‌اند. در این مثال خاص، جایگزین‌هایی مانند AIMP3,VLC چند تای دیگر توسط سایت به شما معرفی می‌شود.

در صفحه نتایج جستجو، هم می‌توانید دیدگاه‌های افراد نسبت به نرم‌افزارهای یافته‌شده را ببینید و هم با کلیک بر روی نرم‌افزاری که نظرتان را جلب کرده است به صفحه‌ی جدیدی بروید که مجدداً، جایگزین‌های این یکی را هم معرفی کرده و لینک مربوط به صفحه‌ی اطلاعات آن نرم‌افزار را هم برای شما قرار داده است. حتی می‌توانید Tweet های افراد در مورد آن نرم‌افزار را هم مورد جستجو قرار داده و از آنها برای تصمیم‌گیری در مورد نرم‌افزار مربوطه استفاده کنید.

بدین ترتیب، با استفاده از موتور جستجوی نرم‌افزارهای جایگزین یا همان AlternativeTo، هم نرم‌افزار جایگزین مناسب را بدون اینکه زحمت جستجو به دنبال کلیدواژه مناسب را بکشید یافته‌اید و هم به اتکای محبوبیت آن در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید امیدوار باشید که نرم‌افزار مربوطه، واقعاً قابلیت‌های خوبی دارد.

از دیگر قابلیت‌های این سایت، می‌توان به مواردی مثل فیلتر کردن نتایج جستجو بر اساس نوع سیستم (کامپیوتر یا موبایل)، نوع سیستم عامل (ویندوز، مک، لینوکس، آیفون، ویندوز موبایل، اندروید، بلک‌بری و s60) و آفلاین یا آنلاین بودن نرم‌افزار، و نیز مجوز نرم‌افزار (تجاری، رایگان و متن‌باز) اشاره کرد.


ورود به alternativeto.net